STUDENCIE! NAUCZYCIELU! Tu znajdziesz to, czego szukasz!
czwartek, 27 maja 2010
Scenariusz zajęć „W jesiennym pałacu pani pogody” CZ. I

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

„W JESIENNYM PAŁACU PANI POGODY”

 

Grupa: 6 latki

 

Temat kompleksowy: „Szaruga i słota jesienna”

Temat szczegółowy: „W jesiennym pałacu pani pogody” – zabawy muzyczne inspirowane zjawiskami przyrodniczymi.

 

Cele ogólne:

  • odkrywanie cech charakterystycznych dla listopadowej pogody
  • kształcenie umiejętności wydobywania dźwięków z różnorodnych przedmiotów i rzeczy codziennego użytku

Cele operacyjne:

  • dzieci potrafią śpiewać piosenki „Pan listopad”, „Zła pogoda” oraz zatańczyć taniec z Pedagogiki zabawy „Deszczyk”
  • dzieci znają odgłosy zjawisk przyrodniczych( deszczu, wiatru, burzy itp.)
  • dzieci próbują inspiracji muzycznej na różnorodnych przedmiotach akustycznych i instrumentach perkusyjnych
  • dzieci wykonują ćwiczenia artykulacyjne kształtujące mięśnie narządów mowy

Metody:

  • poszukujące – rozmowa, samodzielne doświadczenia, zadania otwarte
  • ekspresywne – społeczne porozumienie, zadania inspirujące
  • praktyczne – działanie

 

Pomoce dydaktyczne:

Pałac jesiennej pogody, błękitna dróżka, talizman pani pogody, plastikowe butelki, gazety, foliowe woreczki, szklanki, łyżeczki, instrumenty perkusyjne, patyczki ze wstążkami, emblematy liści w trzech kolorach, list od pani pogody, magnetofon, kaseta z nagraną muzyką i z nagraniami odgłosów zjawisk przyrodniczych.

Przebieg zajęcia:

 

1.     Muzyczne powitanie: nauczycielka śpiewa „Dzień dobry” klaszcząc rytm. Dzieci odpowiadają w ten sam sposób.

2.     Zabawa „Iskierka”: Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg , niech wróci do mych rąk”

3.     Rozmowa z dziećmi na temat jesiennej pogody oraz nawiązanie do wykonywanej wcześniej przez dzieci pracy plastycznej pt. „Pałac dla pani pogody”.

4.     Zaproszenie dzieci na wyprawę do pałacu pani pogody. Dzieci otrzymują emblematy jesiennych listków w trzech kolorach. Do pałacu można tylko dotrzeć przechodząc po błękitnej dróżce. Dzieci idą błękitną dróżką przy dźwiękach muzyki. Siadają przed pałacem, odczytują kartkę przypiętą do drzwi pałacu. Na kartce jest zaproszenie do wspólnego zaśpiewania piosenki „Pan listopad”. Dzieci śpiewają piosenkę a następnie wchodzą do pałacu pani pogody. Tam znajdują szkatułkę w której jest list.

Nauczycielka czyta list od pani pogody:

Scenariusz zajęć „W jesiennym pałacu pani pogody” CZ. II

WITAJCIE DZIECI !

Wiem, że lubicie przygody i dobrą zabawę. Niestety nie mogę się z wami pobawić, mam bardzo dużo pracy.

Pracuję przez rok długi. Czy to zimą, czy to latem przebiegam ponad światem i rozdaję ludziom, to promyki słońca, to wiaterek, to deszczyk.

Pamiętałam również o was. W szkatułce zostawiłam mój czarodziejski talizman, który sprawi, że będziecie się wspaniale bawić w mim pałacu. Gdy wypowiecie czarodziejskie słowa:

„Oto talizman nasz wspaniały.

Może niezbyt okazały;

Ale tajemną moc ma

i wspaniałą zabawę nam da”, wnet wyczarujecie jesienną zabawę.

PANI POGODA

 

1.     Zabawa w czarowanie: nauczycielka zakłada talizman pani pogody. Posługując się czarami zamienia dzieci w drzewa na wietrze, słoneczko, śnieżynki.

2.     Zabawa z wiatrem

Dzieci siadają w trzech kółeczkach wg. kolorów liści, odgadują zagadkę:

 

„Nie ma ust – a dmucha!

Nie ma skrzydeł - a leci .

Czasami mrozi, czasami gwiżdże, chucha.

Co to? Czy odgadną dzieci”.

(wiatr)

Dzieci proponują, w jaki sposób można naśladować wiatr i jakie przedmioty wykorzystać by go usłyszeć.

Pierwsza grupa dzieci otrzymuje plastikowe butelki – dmuchają w otwór butelki uzyskując odgłos wiatru.

Druga grupa otrzymuje foliowe torebki – szeleszczą torebkami oraz szumią wymawiając głoskę sz.

Trzecia grupa – otrzymuje gazety – zgniatają lub machają gazetą.

Nauczycielka włącz kasetę z nagranym odgłosem wiatru, a dzieci kolejno dołączają się naśladując odgłosy wiatru.

8. Taniec wiatru ze wstążkami

Dzieci otrzymują wstążki i przy muzyce wykonują własny taniec wiatru.

Scenariusz zajęć „W jesiennym pałacu pani pogody” CZ. III

9.     Zabawy z deszczem

Dzieci siedzą w kółeczku, słuchają zagadki:

 

„Co to jest? Odgadnijcie!

Leci tylko w dół.

Jest tylko na dworze.

Suchy być nie może”.

(deszcz)

Dzieci proponują jakie przedmioty wykorzystać, by usłyszeć deszcz.

Dzieci otrzymują patyczki, szklanki, łyżeczki. Śpiewają piosenkę „Zła pogoda” i naśladują odgłos deszczu grając na otrzymanych przedmiotach.

 

10. Taniec integracyjny z Pedagogiki Zabawy „Deszczyk”

11.  Zabawa „Jesienny spacer”

Przy dźwiękach muzyki dzieci chodzą po suchych jesiennych liściach (ugniatają torebki foliowe naśladując odgłos chodzenia po listkach). Gdy muzyka milknie nasłuchują odgłosy nagrane na taśmie magnetofonowej i je odgadują.

 

12. Zabawa „Orkiestra jesiennej pogody” – ćwiczenia twórcze.

Dzieci siadają w trzech rzędach, otrzymują instrumenty, na których będą grać. Jesienne odgłosy są przedstawione przy pomocy wzorów, które są ułożone w różnej kolejności:

 

 

13. Powrót dzieci z pałacu pani pogody.

Dzieci wracają tą samą drogą po błękitnej dróżce. Następnie wyrażają swoje odczucia po zajęciu, poprzez przyczepienie kółeczek na termometrze uczuć.

 

LITERATURA:

1. H. Kruk  - „ Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu „  , WSiP , Warszawa 1985 .

2. U. Smoczyńska – Nachtman : Kalendarz muzyczny w przedszkolu. Warszawa 1978, WSiP

| < Listopad 2014 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30